Eticheta
“Scopul etichetei (reigi saho) este autoapararea” - Katsuyuki Kondo Sensei
Armonizarea cu exteriorul este un pas important in cultivarea trairilor personale.
Aikido ofera un context optim atat pentru dezvoltarea constientei de sine cat si pentru recunoasterea valorilor morale si spirituale potrivite evolutiei personale.
Cateva practici si uzante ale instruirii in Dojo s-au "sedimentat" in semn de respect atat fata de instructori si colegi, dar si fata de eforturile si meritele celor care direct sau indirect, au contribuit (candva ca si acum) la valoarea clipei prezente:
§ Sosirea la timp in “Dojo”, este bine apreciata. Intrarea in sala de antrenament pe timpul ceremoniei de salut este neavenita. Participarea la aranjarea saltelelor, intinderea lor si pregatirea dojo-ului pentru antrenament tine de initiativa individuala;
§ Schimbarea in echipamentul adecvat (keiko-gi sau trening - pentru incepatori) se face operativ si in liniste, pentru a permite participantilor sa-si pregateasca receptivitatea pentru lectia care urmeaza. Folosirea papucilor este uzuala pentru deplasare in interiorul “Dojo”, in scopul mentinerii igienei si curateniei;
§ In practicarea Aikido, purificarea mintii si trupului este un obiectiv in sine. De aceea costumul aikido (keiko-gi) si corpul purtatorului sau ar trebui sa fie curate pentru inceperea antrenamentului. Unghiile degetelor de la maini si picioare ar trebui sa fie taiate, parul lung ar trebui sa fie legat la spate iar bijuteriile ar trebui scoase. Folosirea medicamentelor si alcoolului inainte de antrenament sunt nedorite;
§ Intrarea / iesirea in dojo sunt marcate prin salut - inclinarea formala a corpului, din picioare - „ritsurei”, sau din sezut - „zarei”, catre Kamiza (peretele frontal al saltelelor), unde sta de obicei fotografia fondatorului Aikido, si catre sala de antrenament;
§ Pentru intrarea in sala de antrenament, se scot papucii pasind pe saltea si se executa “zarei” spre "shomen". Dupa aceasta inclinare initiala din pozitia de jos, inclinarea se face din pozitia in picioare ori de cate ori se paseste in interiorul sau exteriorul saltelei pe timpul antrenamentului;
§ Timpul dinaintea antrenamentului se foloseste pentru a incalzire sau practicarea caderilor. Tehnicile pot fi practicate de asemenea cu “sempai” (student cu centuri superioare) sau “yudansha” (centuri negre). Acesta este un moment excelent pentru intrebari referitoare la punctele mai subtile ale tehnicilor;
§ Inceperea antrenamentului va fi semnalata prin doua batai de palma ale instructorului, una dintre centurile negre sau un “sempai”. In timpul premergator este uzuala pozitia “seiza” (pozitia formala de asezat) catre kamiza. Studentii incepatori (kohai) si cei cu varste mai mici ar trebui sa se aseze pe latura stanga a saltelei (shimoseki - locuri mai joase) iar “sempai” si “yudansha” sa stea pe latura dreapta a saltelei (joseki - locurile inalte). Timpul scurs pana cand “sensei” (invatatorul/instructorul) intra pe saltea, ar trebui petrecut in meditatie;
§ “Sensei” se va inclina spre sala, studentii nu ar trebui sa se incline in acest timp. El sau ea se va indrepta atunci spre fata altarului. "Sensei" saluta in "zarei" spre shomen urmat simultan de studenti. Sensei se va intoarce spre clasa. "Sensei" si studentii se vor saluta reciproc prin inclinare, in timp ce studentii vor spune ”Onegai shimas(u)” (inseamnand “Cer o favoare”, dar ideomatic tradus este ”Multumim pentru ceea ce suntem gata sa facem”). In semn de respect, ridicarea din inclinare se face dupa "sensei";
§ Din acest punct “sensei” va incepe ora de antrenament cu “jumbi taiso” (incalzire si exercitii) sau demonstrand o tehnica. Dupa ce o tehnica este demonstrata, grupei i se va cere sa practice. Alegerea unui partener se face imediat, prin salut. Este acceptabil pentru "kohai" sa ceara oricarui "sempai" sau "yudansha" sa-i fie partener. Este indicata alegerea altui partener pentru aceeasi tehnica. Antrenamentul propriu va beneficia din expunerea la parteneri diferiti;
§ Intrarea cu intarziere in sala poate fi permisa doar cu acceptul expres a Instructorului. Pentru obtinerea permisiunii se asteapta in “zarei” dupa intrarea si salutul catre “kamiza” si catre “sensei”. Daca antrenamentul tehnic a inceput deja, se face incalzirea individual. Daca “jumbi taiso” este inca in desfasurare, alatura-te imediat. Totusi sosirea tarzie la antrenament nu este acceptabila, chiar si cand circumstantele sunt in afara controlului tau. Daca “sensei” permite intrarea pe saltea, acesta este un privilegiu nu un drept castigat. Se poate cere asteptarea pana la urmatoarea ora de antrenament, sau refuza permisiunea de practica. Similar, daca e necesara parasirea saltelei inainte de terminarea orei de antrenament, se informeaza Instructorul pentru permisiune, se saluta si se paraseste salteaua dupa ce ai executarea “zarei” catre shomen;
§ Practicand o tehnica, “kohai” ar tebui sa initieze primul atac (devenind “uke”). Dupa 4 atacuri, rolurile lui “uke” si “nage” se schimba. Pe durata practicarii tehnicilor nu ar trebui sa se vorbeasca. Tehnica cu cea mai buna atentie si abilitate iar folosirea timpului ca “uke” permite atat studierea detaliilor dar si exersarea "ki"-ului;
§ Cand se impune aranjarea “keiko-gi” pe parcursul exersarii, se informeaza (cu scuze) partenerul, se saluta si se corecteaza tinuta cu fata catre exteriorul saltelei. Se va evita intoarcerea cu spatele la “sensei” sau “shomen”. Este recomandata aranjarea tinutei la marginea saltelei;
§ O bataie din palme va anunta demonstrarea unei noi tehnici. Practicarea tehnicii precedente va inceta imediat, urmata de salutul partenerului si intoarcerea catre kamiza. Pierderea timpului poate fi considerata nu doar impolitete ci si lipsa a dorintei / vointei de invata;
§ Demonstrarea tehnicii trebuie studiata cu atentie sporita. Nu conteaza importanta ei sau abilitatea prezentarii. Este intotdeauna ceva nou de invatat. Tehnicile pot varia numai putin, iar observarea detaliilor pentru executie conform demonstratiei si nu experientei anterioare, sa-r putea sa dezvaluie noi invataminte;
§ Este important sa fii constient atat de propria conditie fizica, dar si de cea a partenerului. Daca pentru unul sau pentru amandoi se impune odihna, asezarea in “seiza” cu fata spre “kamiza” la cel mai apropiat capat al saltelei, este normala pana la recapatarea sufului. Stationarea in locul de exersare este periculoasa atat pentru sine dar si pentru practicantii din jur;
§ Incheierea antrenamentului este anuntata de Instructor prin doua batai din palme. Este semnalul pentru alinierea participantilor. “Sensei” se va aseza spre “kamiza” cu fata la studenti. “Sensei” se va intoarce cu fata la “shomen” si impreuna cu practicantii executa “zarei”. Apoi “sensei” se intoarce cu fata spre studenti si se vor saluta reciproc. In timpul salutului formula adresata de practicanti este: ”Domo arigato gozaimashita sensei” (Multumesc instructorului). Ridicarea din salut se face numai dupa ce Instructorul a inceput sa se ridice;
§ “Sensei” va iesi de pe saltea executand “zarei” catre “shomen”. Practicantii nu ar trebui sa se incline in acest timp. Dupa iesirea instructorului de pe saltea, practicantii ar trebui sa formeze un cerc in centrul saltelei si sa se salute multumind unul altuia pentru antrenament;
§ Dupa ultimul antrenament al zilei, participarea la curatenie si aranjarea saltelelor este sarcina tuturor. Daca urmeaza un alt antrenament, se rezolva rapid problemele personale si se revine pe saltea in asteptarea instructorului;
Va multumim pentru atentie !